Domki bez pozwolenia na budowę to temat interesujący coraz większe rzesze ludzi. Dlaczego? Znacznie łatwiej, a co najważniejsze, szybciej, postawimy domek letniskowy, wymagający zgłoszenia, niż taki, na które niezbędne jest uzyskanie pozwolenia. W związku z tym, że przepisy w naszym kraju są dość skomplikowane, a urzędnicze terminy mogą być dowolnie wydłużane, przejście kompletnej procedury może trwać bardzo długo. Chociaż nie powinniśmy generalizować. Zdarzają się sytuacje, w których faktycznie, niezbędne dokumenty otrzymamy w wyznaczonych ustawowo terminach, a nawet szybciej. Takie przypadki niestety należą do rzadkości.
domek mobilny Samos, domek mobilny 35m2

DOMEK MOBILNY SAMOS

Domek mobilny Bahama

DOMEK MOBILNY BAHAMA

Domek mobilny King

DOMEK MOBILNY KING

Domek mobilny Grand

DOMEK MOBILNY GRAND

Domek mobilny z antresolą Granero

DOMEK MOBILNY GRANERO / GRANERO LOFT

Domek mobilny 48m2, nowy domek holenderski

DOMEK MOBILNY ROYAL

Czym różnią się domki na pozwolenie na budowę od domów na zgłoszenie do 70 m²?

Jak już wspomnieliśmy, procedura zgłoszenia trwa zdecydowanie krócej niż procedura uzyskania pozwolenia na budowę. Różnica polega również na ilości potrzebnych dokumentów. W przypadku zgłoszenia jest to zaledwie kilka niezbędnych formularzy. Rozpoczęcie starań o pozwolenie wymaga natomiast obszernej dokumentacji.
Chcąc postawić dom mobilny na zgłoszenie powinniśmy udać się do Starostwa Powiatowego bądź urzędu miasta na prawach powiatu, pod jaki podlega nasza działka. Tam składamy wypełniony formularz, mapkę z wrysowanym budynkiem oraz oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością, na której stanąć ma domek mobilny. Musimy pamiętać o ograniczeniach w kwestii metrażu (domek letniskowy do 70 m²), ilości kondygnacji (musi być to budynek parterowy) oraz ilości takich budynków na naszej działce. Na każde 500 m² terenu może przypadać jeden taki obiekt. Kolejnym etapem jest okres oczekiwania na ewentualny sprzeciw. Wynosi on 21 dni. Jeżeli w tym czasie nie otrzymamy odmowy, możemy postawić domek 35, 70 m² na swojej działce.
Ubiegając się o pozwolenie na budowę, musimy liczyć się z dłuższym terminem oczekiwania i większą ilością dokumentacji. Do niezbędnych elementów w tym zakresie należą projekty architektoniczne, projekt zagospodarowania działki, mapa do celów projektowych, dodatkowe pozwolenia np. wodno-prawne. Czas oczekiwania na decyzję administracyjną, bez której nie możemy rozpocząć budowy, to ponad 60 dni.

Jakie całoroczne domki bez pozwolenia na budowę?

Już wiemy, że procedura zgłoszenia jest zdecydowanie mniej wymagająca niż ta prowadząca do uzyskania pozwolenia na budowę. Ale czy każdy domek letniskowy możemy postawić na zgłoszenie? Zdecydowanie nie. Musi on spełniać określone warunki. Jednym z nich jest metraż. Pomimo tego, że na rynku mamy możliwość wyboru spośród ogromnej ilości projektów i modeli, musimy pamiętać o tym, że powierzchnia zabudowy takiego obiektu nie może być większa niż 70 m². Dodatkowo, muszą być budynkami parterowymi, wolnostojącymi. Wszystkie całoroczne domki bez pozwolenia na budowę (budynek rekreacji indywidualnej) o wskazanej powierzchni, spełniające powyższe warunki, możemy postawić na naszej działce, jeżeli wcześniej zgłosimy taki zamiar w Starostwie Powiatowym (pod jakie podlega nasza działka). Po złożeniu wniosku i stosownej dokumentacji, pozostaje nam odczekać 21 dni, aby rozpocząć prace związane ze stawianiem domku. Pamiętajmy jednak, że budynek musi być dostosowany do wymagań, jakie znajdziemy w warunkach zabudowy lub Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego.

Domki do 70 m² na zgłoszenie – jakie warunki należy spełnić?

Spełnienie określonych w przepisach warunków jest niezbędne, aby móc postawić na swojej działce domek do 70 m² na zgłoszenie. Poniżej przedstawimy te kluczowe:
1. Domek na zgłoszenie nie może mieć powierzchni zabudowy przekraczającej 70 m².
2. Musi być budynkiem parterowym i wolnostojącym.
3. Konieczna jest jedna kondygnacja, przy czym otwarta antresola nie jest uznawana za kondygnację, co oznacza, że nasz domek mobilny może ją posiadać.
4. Możemy na swojej działce postawić nie więcej niż 1 domek 70 m² na każde 500 m² terenu.
5. Domek 70 m² na zgłoszenie może posiadać najwyżej 6 m rozpiętości elementów konstrukcyjnych.
6. Domek bez pozwolenia należy dostosować do warunków zabudowy wydanych dla naszej działki bądź miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Oprócz warunków, jakie należy spełnić, są jeszcze uproszczenia związane z procedurą zgłoszenia zamiast pozwolenia na budowę. Należy do nich brak konieczności zatrudnienia kierownika budowy. Musimy jedynie podpisać stosowne oświadczenie, w którym oznajmiamy, że sami będziemy pełnić jego obowiązki. Nie jesteśmy również zobowiązani do prowadzenia dziennika budowy.

Jakie dokumenty są niezbędne do zgłoszenia domku do 70 m²?

Już wiemy, że zgłoszenia domków do 70 m² dokonujemy w Starostwie Powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu, pod który podlega nasza posesja. Jakie dokumenty są wymagane? Przede wszystkim wypełniony formularz dostępny w urzędzie. Podczas jego wypełniania musimy uzupełnić odpowiednie rubryki, wskazując datę rozpoczęcia prac oraz ich zakres, a także sposób ich wykonania. Konieczna jest też mapka, na której wrysujemy budynek, jaki ma stanąć na naszej działce. Należy przy tym pamiętać, że usytuowanie obiektu musi być zgodne z prawem budowlanym, a więc musimy m.in. zachować odpowiednie odległości od granic działki. Kolejnym dokumentem jest oświadczenie mówiące o tym, że mamy prawo do dysponowania nieruchomością do celów budowlanych. Tu należy zaznaczyć, że nie musimy być właścicielem nieruchomości. Możemy ją dzierżawić. Konieczne jest jednak zawarcie w umowie stosownego wpisu umożliwiającego postawienie całorocznego domku mobilnego. Ostatnim omawianym dokumentem jest oświadczenie, o tym, że dany obiekt budowlany będzie spełniał nasze własne potrzeby mieszkaniowe lub rekreacyjne. To już wszystkie, ze standardowo wymaganych dokumentów niezbędnych do postawienia całorocznego domku na zgłoszenie. Może się zdarzyć, że niektóre urzędy będą wymagały dodatkowych, ale zdarza się to raczej sporadycznie.

Domek bez pozwolenia a MPZP

Co oznacza konieczność dostosowania domku do wymogów? Oznacza to, że nasz nowy domek mobilny musi spełniać odpowiednie normy. Mogą do nich należeć: konkretny kąt nachylenia połaci dachowych, wysokość budynku, wymiary zewnętrzne, materiał, z jakiego wykonana jest elewacja, kolorystyka dachu, elewacji, okien. To tylko niektóre z nich. Warto zatem zapoznać się z dokumentem jakim jest Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego lub warunki zabudowy, jeszcze przed złożeniem zamówienia. Dzięki temu, możemy zaprojektować domek na zgłoszenie, zgodny z obowiązującymi nas obostrzeniami. Unikniemy problematycznych przeróbek generujących dodatkowe koszty.

Gotowe domki mobilne 35 m², 70 m² na zgłoszenie

Wiedząc już, jak prostą jest procedura zgłoszenia, możesz zdecydować się na zakup domku, o jakim marzysz. Może to być standardowy, stacjonarny dom, którego budowa przebiega na Twojej działce. Możesz też zdecydować się na gotowy dom mobilny 35 m² lub 70 m². Dlaczego gotowy? Bo na Twoją posesję trafi już wykończony i umeblowany (jeżeli zdecydujesz się na zakup domku z wyposażeniem). Oznacza to brak placu budowy i wielu ekip budowlanych. Nie mamy, więc do czynienia z bałaganem i stale wydłużającym się czasem oczekiwania. Gotowy dom mobilny 35 m² i 70 m² możesz mieć już za 3-4 miesiące. Jeżeli natomiast zdecydujesz się na egzemplarz dostępny od ręki, na Twojej działce może stanąć już za 3 TYGODNIE! Mniej więcej tyle czasu potrzeba na uzyskanie pozwolenia na transport ładunku nienormatywnego.
W DMK Budownictwo (producent domów mobilnych) posiadamy zarówno standardowe modele domków, jak i te na indywidualne zamówienie, w pełni dostosowane do Twoich preferencji. Trzecią opcją są domki mobilne od ręki, których na stanie posiadamy zazwyczaj kilka. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, otrzymasz gotowy dom, który możesz użytkować tego samego dnia, w którym pojawi się na Twojej działce.

Czy wszystkie domki mobilne wymagają pozwolenia na budowę?

Nie.

Czy domki do 35 m², 70 m² wymagają zgłoszenia?

Tak.

W jakim urzędzie dokonuje się zgłoszenia całorocznych domków 35 m² i 70 m²?

W Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta na prawach powiatu, pod które podlega nasza nieruchomość.

Jakie domki bez pozwolenia mogę postawić na swojej działce?

Te nieprzekraczające 70 m² i spełniające warunki opisane w powyższym artykule.

Czy muszę zgłaszać zamiar postawienia domku mobilnego?

Tak.

Kiedy zgłosić domek 3 5m², 70 m²?

Co najmniej 21 dni przed zamiarem postawienia domku na działce. Tyle czasu ma urząd na wydanie decyzji odmownej. Zalecamy jednak dokonanie zgłoszenia wcześniej. W przypadku negatywnej decyzji, będziemy mieli czas na reakcję.

Czy MPZP może narzucać kolorystykę budynku lub kąt nachylenia połaci dachowych?

Tak.

Czy domek na zgłoszenie musi być dostosowany do MPZP lub warunków zabudowy?

Tak.

Kiedy powinnam zapoznać się z MPZP lub warunkami zabudowy dla mojej działki?

Przed zamówieniem domku mobilnego.